Marcel Leussink

Dry Needling Fysiotherapie Wesselerbrink banner

Wat is Dry Needling?
Dry Needling Fysiotherapie Wesselerbrink 1Dry Needling is een behandelmethode van de fysiotherapeut. Binnen Fysiotherapie Gezondheidscentrum Wesselerbrink is Marcel Leussink hiervoor opgeleid. Door middel van een speciale techniek, met behulp van een naaldje, worden spieren aangeprikt. Spiervezels raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur

• Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet.
  • Dry Needling gebruikt een zelfde soort naaldje, dat specifiek gericht is op zogenaamde ‘trigger points’, die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’, ook wel uitstralende pijn genoemd, veroorzaakt.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut: door een verkeerde beweging, verrekking of kneuzing
  • Door een langdurig verkeerde (werk)houding, bijvoorbeeld als chauffeur of achter een computer, laptop of smartphone
  • Verkramping van spieren bij langdurige pijnklachten
  • Lang niet kunnen bewegen, bijvoorbeeld door gipsverband
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas

Waar richt de behandeling zich op?
Dry Needling Fysiotherapie Wesselerbrink 4De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen.

Wat voelt u tijdens het behandelen?
Het inbrengen van de naaldjes voelt u niet of nauwelijks. Bij het aanprikken van het juiste triggerpoint kan het zijn dat de spier kort samentrekt, dit voelt als een (stroom) schokje. Dit gaat zo snel dat u hiervan even kunt schrikken. Soms kan het wat pijnlijk aanvoelen. Na de schokjes ontspant de spier zich meestal direct.

Wat gebeurt er na de behandeling?
Als er veel triggerpoints zijn behandeld, kan het voorkomen dat u de eerste twee dagen een zeurderige napijn voelt. De behandeling werkt dan nog even na. Dit verdwijnt ook weer, maar hangt ook af van de overige behandelvormen, die de fysiotherapeut gebruikt naast Dry Needling. Naast de Dry Needling behandeling kan het nodig zijn andere fysiotherapeutische handelingen, zoals manuele therapie, rekoefeningen of tapen van de behandelde
spieren, toe te passen.

Wat zijn de kosten?
Dry Needling is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Indien u hiervoor aanvullend verzekerd bent, vergoedt uw zorgverzekering de kosten.