Hajo van der Velde   Tessa Meijerink

banner manueletherapie

Manuele Therapie

Wat is manuele therapie?

Het doel van Manuele Therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds je houding en beweging en te verbeteren. Hiervoor gebruikt de Manueel Therapeut een aantal specifieke handgrepen die bij die gewrichten kunnen worden toegepast. De klacht en het daaraan gerelateerde gewricht bepalen welke specifieke handgrepen er gebruikt worden. Binnen Fysiotherapie Gezondheidscentrum Wesselerbrink voeren manueel therapeut Hajo van der Velde en Master manueel therapeut i.o. Tessa Meijerink deze behandelingen uit.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt
Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in het gewricht kunnen door de manueel therapeut worden beïnvloed.

• Hierbij kunt u denken aan
    Hoofd- en nekpijn al of niet in combinatie met slecht kunnen bewegen van de wervelkolomNek-en schouderklachten met uitstraling naar de armen
    Hoge rugpijnen al dan niet met pijnklachten in verloop van de ribben en borstbeen
    Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling in de benen
  • Bepaalde vormen van duizeligheid
    Heupklachten
    Polsklachten

Of Manuele Therapie ook uw klachten kan verhelpen, moet blijken uit het onderzoek dat bij het eerste consult wordt gedaan.
In dit onderzoek wordt  gekeken naar de dat deel dat de huidige klacht geeft. Ook zal de rest van de wervelkolom worden onderzocht. Er is een samenhang tussen de onderlinge gewrichten. Een nekklacht kan zijn ontstaan vanuit de lage onderrug en een pijn rond het borstbeen kan ontstaan vanuit de wervels tussen de schouderbladen.
De effecten van Manuele Therapie zijn vaak direct merkbaar.
Je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van de pijn.

Verwijzing en vergoeding
Net als bij fysiotherapie kan elke patiënt zonder verwijzing naar de Manueel Therapeut.
In de polisvoorwaarden van uw ziektekosten verzekering staat of de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt.

Opleiding
Een Manueel Therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapeut een opleiding Manuele Therapie heeft gevolgd. Deze opleiding duurt 3 tot 4 jaar. Daarmee heeft hij extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van gewrichten en in het bijzonder van de wervelkolom.

Er bestaan verschillende opleidingen tot Manueel Therapeut. Hierdoor is  er ook verschil in visie en behandelwijze. Alle Manueel Therapeuten zijn na hun opleiding in staat gewrichtenstoornissen met daarbij behorende problematiek te onderzoeken en indien nodig met Manuele Therapie te behandelen.

Vereniging
De Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT) zorgt voor registratie en verplichte na-en bijscholing van de Manueel Therapeut.
De NVMT bepaalt ook aan welke eisen aan de opleidingen moet voldoen.
De NVMT beheert het register waarin alle manueel therapeuten staan.
Dit betekend dat iedere Manueel Therapeut die in het register van de NVMT staat, aan de opleidingseisen en de verplichte na en bijscholing eisen heeft voldaan.

Voor en aantal interessante sites, klik op een van de volgende links: